Friday, February 10, 2012

bacalah...

Bismillahirrahmanirrahim...
.
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful
.
.

.
 
dua tiga hari menjak kebelakangan ni

cuba untuk luangkan rajinkan diri  untuk mengajar + pantau anak buah aku mengaji

sofiya mengaji al-quran dan salma dengan iqra 2 nya..

cuma semalam, aku skip untuk baca surah yassin

.

.

salma yang datang duduk kat aku dengan iqra 2 atas riba dia merungut

“alaaa, nanti mesti anin tidur ni”

tapi salma tetap duduk kat kiri aku, sofiya sebelah kanan

.

.

sofiya, dah pandai mengaji memang akan ikut baca sekali

cuma yang si salma ni, ape yang aku dengar mmmmmm, aaaaaa

alunan rentaknye ade, sebutannya tak ada

errrr, boleh bayangkan tak?

bayangkan je lah, ape2 pun

terhangguk2 tergeleng2 tertunduk2

sampai le habis

.

.
.

aku : ‘sofiya, ade nampak tak setan gayut2 kat mata adik?'

sofiya dengan blur2, tengok..tapi tak cakap ape (tak de respon)

aku : kan2 ade kan, sofiya ( saje nak kacau si salma nih )

alih2 dia menanges, dengan iqra 2 dia tu masih ada atas riba

(takut kott, memang dia percaya betul setan dok gayut rasanya)

terkedu kejap aku (tak jangka pon dia nanges)

.
.

pujuk2, sambil tu aku tanya..
'salma nak mengaji jugak ke?’

teranguk2 dia

.

.
.

aduiii, serba salah aku


dia still nak baca iqra dia

.

dengan sengau2 nanges dia baca

.

.
.

masak? gayut2 tak
.
.
.

sebenarnya, apa yang aku nampak tu KESUNGGUHAN dia


masih duduk kat sebelah walaupon dok terhangguk2

masih mahu ikut walaupon tak ade butir sebutan langsung!
.

tak pandai lagi mengaji al-quran
.

tak pula nak lari baring kat katil yang cuma selangkah je jauhnya

masih mahu baca, walaupun mood emosi terganggu dek 'setan gayut'
.
.
.

situasi nye sama macam aku tingkatan 5

duduk kat asrama

memang setiap hari khamis malam jumaat selepas solat maghrib
dimestikan baca surah yassin

tersengguk-sengguk (tak biasa)

tertunduk tunduk (padahal surah yassin yang dipegang, bukannya surat khabar cina)

ternguap nguap (tak senunuh)

buruk rupa

.

.

nak dibandingkan aku umur 17 tahun dengan budak umur 7 tahun


malu la wehhh

nak dibandingkan aku umur 17 tahun dengan budak umur 9 tahun
 lagi malu la wehhh

.

.

.

.
.
.
.
tengok langit tengok siling fikir sejenak dua jenak tiga jenak empat jenak
.
.


















4 di lubuk hati kamu:

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

lagi cerita seterusnye? huahuah

cik marikh said... Reply To This Comment

tak de, tak de...TAMMAT =p

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

ape laaaa...

cik marikh said... Reply To This Comment

=p..

Post a Comment

dlm hati korang?