i love books more than people

nak listdown apa yang aku baca (novel je la ) ala2 buku nilam<<



( 2011 - 2012 )..ada yang baca, tapi tak list down pulekkk.. =p
so, lepas ni, if ada buku terbaru yang dibaca, ceritakan dekat main page blog je la...heeeee

 
rak memuntahkan buku

2 O 1 1

1) TERASING karya Hilal Asyraf

"kalau aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku. Bila aku bengkok, Kau luruskanlah aku." "Jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu."
.
.
.
2) ISABELLA karya SN Dato’ Abdullah Hussain
.
.
.
3) HIJAB CINTA karya S. Rafidah H. Basri
.
.
.
4) SUTERA BIDADARI karya Ramlee Awang Murshid
.
.
.
5) SAMBAL KERANG NAJWA karya  Kusyi Hirdan
&
AKU BUKAN RABIATUL ADAWIYAH karya  Norhayati Berahim
.
.
.
6) HERO karya Hilal Asyraf
.
.
 . 
sikitnya laaa..
.
.
.
7) RESAH KASIH karya Eina Afrina
.
.
.

8) STANZA CINTA karya Nurul Halawati
tak dapat mengelak dari fitrah manusia (cinta)
novel ni mengingatkan kita pada Allah
.
.
.
 9) ORANG MISKIN DILARANG SEKOLAH karya Wiwid Prasetyo

.
.
.
10) DOA TERAKHIR karya Fuad Hj Sam
.
.
.
11) SINERGI karya Hilal Asyraf
081111
sesuai dibaca dari golongan kaum adam
sebagai ketua/pemimpin dalam keluarga & masyarakat 
..
.
.
12) LELAKI BERKASUT MERAH karya Bahrudin Bekri

 agak ringan
serasa tak sesuai dengan jiwa aku
dah ada kat gobok buku, sape ntah beli (adik aku kot)
baca aje laaa
setiap buku ade pengajarannya
.
.
.
13) RELASI karya Hilal Asyraf
231111
baca masa on the way pi site melaka
..
.
.

14) SEJAM RM2.50 karya Norhayati Berahim
291111
baca masa on the way pi site utara
tajuk yang unik 
kerana di pengakhiran cerita
baru mengisahkan apa itu RM2.50 =)
seorang budak yang menerima upah untuk azan disurau rumahnya
tak rugi beli, banyak juga pengajarannya
.
.
.
15) 5 TAHUN 5 BULAN karya Hlovate

051211
.
best wooo, asik sengih sorang2 jek dlm train
serasa macam aku plak dalam novel tu
sikit part je laa, sampai bab 46
hahahaha! perasan! ntah pape!
.
.
.

cover buku yg tunggang terbalik.unik.lain dari yang lain.
 16) CONTENGAN JALANAN kerya Hlovate
151211
.
.
setiap habis 1 bab, ade kate hikmah..yes.yang cenggini memang aku suka
.
bab2 : lead.don't be led
.
kalau orang kata nak buang tatu dikulit itu sakit, 
nak buang tatu dosa dihati itu lagi perit
.
.
.
17) DIA YANG KUNIKAHI kerya Hlovate
Disember 2011
.
.
last buku dibaca tahun 2011
.
.
.
.
.
.
.

2 O 1 2


1) TAKDIR karya Hilal Asyraf
 JANUARI   
mula baca 030112
sesuai dibaca golongan lelaki
berkisar kepada kepimpinan seorang lelaki
.
.
.
  2) aA + bB karya Hlovate
JANUARI  

kisah kena paksa kahwin dengan orang yang dibenci
.
hmmmm..tak menarik minat aku
.
.
.
3) SEBARKAN CINTA-MU karya Fatimah Syarha Mohd Noordin
JANUARI 
kisah ibu Dhiya seorang cleaner di KOSDAT, tapi sebenarnya 
disebalik dirinya itu ada sifat ++nya dalam menempuh kehidupan
lagi2 bila anak kandungnya tidak menerima 
dirinya sebagai seorang ibu
.
.
dah baca sampai ke m/s 2oo lebih, isu utama yang dikupas dalam novel ni lebih kepada poligami dalam ISLAM
.
 isu CINTA, isu MENUTUP AURAT, isu PERGAULAN
.
sesuai juga nak buat rujukan
sebab ada juga info berguna yang dilampirkan
.
bukan semata novel ye
.
banyak maklumat ilmu untuk sesiapa yang mencari
.
.
.
3) VT karya Hilal Asyraf
JANUARI/FEBUARI
volleyball team / VT
kisah pasukan pemain bola tampar yang merundum
sehinggalah datang seorang coach/ustaz ke sekolah mereka
katanya 'SUKAN ADALAH IBADAH'
walaupun bermain dalam keadaan berseluar panjang
itu tak menunjukkan ke arah kekalahan
kemenangan bukanlah keutamaan
tapi mahu menunjukkan ISLAM itu segalanya BOLEH
selagi kita BERPAKSI kepadaNYA
.
.
.
4) SATU JANJI karya Ramlee Awang Mursyid
FEBrUARI ( baca lagi disebabkan tak ada stok buku, huhuhuhu )
 kisah luqman yang berjanji untuk mencari ibu bapa kandung nya
berjanji untuk mencari pembunuh bapa angkatnya
berjanji untuk mengenali Adelia Mustapa yang sekali imbas dilihatnya dari dalam kereta ketika melawat tempal asalnya (rumah anak yatim)
bagi adelia, Luqman hanyalah sekadar penebar roti canai dikedainya tanpa mengetahui Luqman itu adalah CEO syarikat besar
yang sanggup buat apa saja (belajar tebar roti)demi untuk berkenalan secara tulus ikhlas
bagi Luqman kekayaan tak penting, memandangkan dia pun hanyalah sekadar menumpang kasih ibu dan bapa angkatnya

.
.
.
5) JODOH KAU DAN AKU karya Afifah Yusof
FEBrUARI
jodoh antara natasya dan asyraf
mulanya asyraf bercinta dengan kakak natasya, ( err, tak ingat nama =p )
disebabkan kakak si natasya ni hanyalah main2 dan si ayraf ni bukanlah dari golongan orng kaya hanyalah seorang peguam (peguam weh, ok la tuuu)
maka,terbit rasa dendam kat hati si asyraf ni

asyraf datang rumah kakak si natasya untuk meminang
bukan si kakak, tapi si adiknya, natasya
.
kahwin paksa la ni, 
ayah natasya ni pulak tak berapa suka cara natasya
dan ayah mereka pula ingatkan yang si asyraf ni pakwe si natasya,
maka ayah si natasya ni menghalau natasya keluar dari rumah
bermula episod kahwin paksa rela
.
.
.

6) DINGIN SALJU INDIANA karya Nurulsham Saidin

FEBrUARI
novel ni dah dramakan
setiap jumaat jam 2100 - 'UNGU LAVENDA'
kisah persahabatan jannah, murni & nana yang dapat tawaran belajar kat luar negara
jannah yang tetap pendirian pada agama, tegas, hidup dalam kesederhanaan
murni yang terlampau merendah diri kerana berasal dari hulu kampung 
( mandi di telaga + dapur menggunakan kayu api), 
sering pula membanding2kan kelebihan yang dimiliki nana ( hidup mewah )
dan paling ditakuti Murni berpaling dari jalan yang benar
lain pula dengan Nana, yang mulanya agak bersosial mula berubah ke arah kebaikan
.

hati kita, milik Allah
Dia yang berupaya membolak balikkan perasaan
tinggal kita nak memilih yang benar mana yang salah
.
.
.


7) TAUTAN HATI karya Fatimah Syarha Mohd Noordin

Mac
sebenarnya baca untuk kali ke-2 nya, heheee
bagus, untuk refreshkan ilmu
petikan dari novel TAUTAN HATI :-
.
"kemana  pun kita lari dan pergi, kita akan kembali kepada Allah,
tak boleh sombong dengan Allah.
Allah boleh menapis diri kita daripada mendapat hidyah-Nya bila2 masa saja
Kita perlu bersyukur dengan hidayah Allah dan perlu usaha untuk mengekalkannya.
Allah dah tunjukkan jalan yang terbaik untuk kita, mengapa kita nak siakannya? "
.
.
.
sedih, bulan APRIL, bukan bulan membaca...=(
my office mate pregnant...
 dari tak suka membaca, terus addicted baca novel (1 month untuk 3 buku)...
wooooo, aku pon tak macam tuu..huhuuuu good for her, good for baby..=)
.
.
.
8) ROOFTOP RANT karya Hlovate

Mei
trisy & jade / batrisya & zaid
watak yang sama, cuma peribadinya yang berubah
deme berdua ni, ade cerita yang berbeza, tapi selari!




"there's times when strangers are like family, and family are like strangers."
"live well or live hell,you choose"
may Allah bless.

.
.
.
 9) AKU BUKAN MISTRESS karya acik lana

Mei
2 tahun mya bersekedudukan dengan mika gara2 p.cik tiri mya yang menjual mya pada tokey pelacuran akibat hutang yang tertunggak.

mika datang membeli mya
tiba saat nenek dikampung meninggal, tercuit rasa keinsafan dihati mya
untuk kembali ke pangkal jalan

di hati mika ada kebencian pada ayah kandungnya, gara2 mengahwini teman wanita mika, 
mika mula memaafkan setelah kehadiran mya+anak yang dikandungnya

(tak sukaaaa baca novel cin cin cin ta, cenggini rupa..nak tahu bacala~)
.
.
.
 10) FIKSYEN 302 karya ramlee awang murshid
Mei
'jangan percaya!'
lan lanni, jimmy yeoh, prakash kumar & farid ja'ah
mereka 4 orang membunuh mangsa mereka dengan cara yang sama!
dan mereka berempat merupakan bekas pesakit mental
menjadi persoalannya lagi, selesai pembunuh dilakukan, mereka akan bertelanjang bulat dan berada disisi mayat dengan keadaan yang terpinga2.
.
kes sepi sehinggalah tahun 2032, kes berulang kembali gara2 peguam muda Rita terlihat wajah pembunuh sebenar setelah melalui 'minda masa' (ala2 avatar gitu), 
tahun 2032 kembali kepada tahun kes yang berlaku.

ala2 cerita mandotori, tapi kali ni lagi hebat rasanya
terkadang aku rasa macam orang gila pon ada, puhahaha!
dari awal aku baca sampai dah nak habis, 
dalam kepala banyak sangat persoalannya pun
tak terduga pengakhirannya
.
.
.
11) CINTA DI HUJUNG SEJADAH karya asma nadia
Mei 
kisah si cinta yang kesepian
walaupun punya ayah, walaupun punya kakak tiri cantik dan anggun serta ibu tiri
hidupnya ditindas, hadirnya tidak dipedulikan
kata mereka, patut ikut ibu si cinta yang telah meninggal
hadirnya makky dan salsa jiran baru menceriakannya
adanya rakan disisi sangat dihargainya
adanya pembantu rumah yang sudi berbicara menyayanginya sudah cukup baginya
sehinggalah umurnya 17 tahun rahsia yang disimpan pembantu rumah terbongkar
ibunya si cinta dicari
tetapi, tanah yang berkubur yang dijumpai
tanpa disedari yang dipeluknya itulah ibunya!
tanpa disedari yang disalaminya itulah ibunya!
bagi ibunya, rahsia tetap rahsia untuk masa depan cinta
.
.
.
 12) kumpulan cerpen DI UFUK FAJAR karya aminah mokhtar
Mei
[ himpunan cerpen ]
ada satu cerpen yang meruntun jiwa...sini
stop sekejap, nak baca novel pinjam jap, mueheheh! =p
.
.
.

 13) CINTA GILA karya dya vanilla
Mei
 alam yang lesbian dan irham yang gay
disatukan dalam ikatan yang sah
dihadiahkan pula villa yang misteri oleh bapa mereka dengan bersyarat. 'berpisah, makanya villa akan dilelong!'
tanpa disangka2 alam, villa,irham dan kakaknya umairah ada kaitan degan kes yang disiasatnya, pembunuhan dato'malik
tanpa diduga, zack(bekas teman serumah) meninggal dunia.
ada nota keinsafan yang ditinggalkan untuk temannya
merubah kehidupan alam menjadi nurislam
.
.
.
14) MENUNGGU KERETA API karya norhayati berahim
Jun
 zarina redha dengan perkahwinan zarul rakan seuniversiti atau lebih tepat lagi, kekasih hati yang berkahwin dengan kakak ipar sendiri.
walaupun tidak bersetuju, tapi demi anak buah malik dan maliki, zarul bersetuju dengan mak dia, tapi dengan syarat dia akan berkahwin lagi dengan zarina.
kematian zafrul, abang kepada zarul menjadi tanda tanya akhirnya terbongkar selepas maliki yang telah pandai berkata2 memberitahu bahawa ibu merekalah yang membunuh ayahnya, zafrul.
.
.
.

15) HUJAN PUN MENARI karya norhayati berahim
Jun
 Muna kakak kepada 4 orang adik yang punyai tanggungjawab besar sejak bapanya berkahwin lagi satu.Dia dengan rela hati membantu ibunya, seorang cikgu membuat tugas2 harian. Walaupun bapanya, seorang ustaz berkahwin lagi seorang, kasihnya tidak pernah berkurang walaupun sibuk memberi ceramah kesana dan kemari.
Ustazah Aminah ibu tiri mereka tidak menyukai mereka malah menggunakan dan menghabiskan harta peninggalan arwah ayah mereka.
Qurban, sahabat yang sentiasa disisi sentiasa memberi semangat kepada Muna. Kala duka, kala gembira mereka sentiasa berkongsi perasaan. Sehinggalah satu hari mereka berdua dapat merasakan ada sesuatu diantara mereka, walaupun pada awalnya mereka menafikan, menidakkan.
.
.
.
16) RANAH 3 WARNA karya a.fuadi
Jun
  novel trilogi ke2 selepas 5 menara
.
.
.
17) SYAHADAH GADIS ATEIS karya Imran Hazz
Julai
kisah Rini yang tidak percaya akan kewujudan Allah S.W.T Tuahn Alam Semesta.
berbicara dengan Nizam sepanjang perjalanan mereka menuju ke utara Pulau Pinang.
"mengapa saya perlu menyembah Allah s.w.t?"
"mengapa Allah sw.t? kenapa bukan tuhan lain?"
"kenapa Allah s.w.t menyuruh para malaikat dan iblis menyembah Nabi Adam? Sedangkan menyembah makhluk adalah perbuatan mensyirikkan Allah s.w.t?"
.

dan sebenarnya perjalan Rini ke utara bukanlah kerana hendak berjumpa dengan ibu saudaranya,tetapi mahu berjumpa dengan bekas paderi, Josiah..Allahuakbar!
.
.
.





pilihan novelis cik mars ---->ramlee awang mursyid, habiburrahman, hilal asyraf, fatimah syarha mohd noordin, hlovate,




14 di lubuk hati kamu:

Hans said... Reply To This Comment

rajin bebenor :-)
bagus2

cik marikh said... Reply To This Comment

ye la tu hans oiii, 1O ketol je ponnn...
kurang memuaskan...=.="

Faaein Talip Roy said... Reply To This Comment

wah.. banyak buku yang saya tak baca lagi ni.. nampak semua best2..

cik marikh said... Reply To This Comment

best2! =p

Arjunakirana said... Reply To This Comment

ulat novel biasa laaaaa... penuh dengan angan2... tak pelik klu perempuan baca novel... :)

cik marikh said... Reply To This Comment

uishhh...baca novel tak le sampai berangan-angan...
makan buah berangan ade laaa...

comel bila tengok laki baca novel, sebab susah nak jumpa.. =p

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

o ye ke? ... cari la nanti ada la jumpa... nasib baik arjuna x COMEL erkkkk... PENGSANNNN huahuahua

cik marikh said... Reply To This Comment

dah jumpa dahhhh...sekarang ni, dia tengah baca novel 'cinta tak terucap'...hahahaha!

cahaya iman said... Reply To This Comment

blogwalking sini.. sy pon suke bace novel.. :)

cik marikh said... Reply To This Comment

tunggu pesta buku antarabangsa kt pwtc, nk borong buku bebanyak..wehooo!
ujung april 2012 ni!

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

bagus laaaa.. rajin baca novel... tapi klu baca buku2 ilmu kan lagi banyak pengetahuan... gagagagaga... (ala arjuna lagi teruk.. malas nak baca buku langsung) :p

cik marikh said... Reply To This Comment

buku ilmu pengetahuan?
ok, nnti inchik arjuna tolong belikan ye...=p

cik marikh said... Reply To This Comment

dah lama eden tak baca novel...=/

ainunruzana said... Reply To This Comment

assalam, novel terasing hilal asyraf ni skrg dah takde jual di pasaran, jadi boleh x sekiranya sy nk pinjam? Atau kalau awak nk jual pun saya sudi nk beli.

Post a Comment

dlm hati korang?