Wednesday, June 1, 2011

seperti si tomok nyanyi---> sejarah mungkin berulang~

apa yang berulangnya?
.
.
.
selepas 9 tahun tak kunjung tiba
.
.
tiba-tiba tanpa diundang 'kau' datang menjengah
.
.
sakit perut----> gastrik
.
.
sakitnya, seolah perut aku dipijak lalu dipenyek2 sebanyak kali
.
.
Allahuakbar
..
nak berkata-kata pon, aku tak larat
.
.
.jalan pon tak boleh nak tegak, berbongkok aje
..
.
.klinik? err...tak pi pon
.
.
bertahan , sambil sapu losyen gamat langkawi
.
.
esok hari tu, dah nak senja baru aku pi farmasi beli gaviscon
.
risau, sakit masih lagi terasa, barulah terhegeh-hegeh nak cari ubat =.="
.
.
alhamdulillah, sekarang dah ok.
.
tengah sakit tak bermaya pon, sempat lagi aku bersms dengan adik aku
.
'muni, cer ko tolong check jap, kalau sakit belah kanan, appendiks ke gastric?"
.
.
adik aku reply "belah kanan"
.
.
dalam hati aku, 'haaaa? tak larat nak pikir, dalam tak sedar, tertidur...
.
.
.
sharing is caring
Tanda-tanda yang mudah untuk mengenal apendiks  adalah sakit perut yang bermula di pusat dan kemudian ke bahagian kanan abdomen .

Apendiks tidak menjadi sebarang masalah selagi ia tidak menjejaskan kesihatan seperti mengalami keradangan.   
Appendicitis adalah radang apendiks .

Appendicitis berlaku disebabkan apendiks  itu mengalami keradangan apabila dijangkiti bakteria . Prosesnya bermula apabila bukaan apendiks tersumbat dan akan mengumpul banyak bakteria di dalamnya.

Kemudian apendiks ini mengembung dan bila bersentuhan dengan organ² badan kita yang lain, akan sebabkan rasa sakit. 
Sebab itulah bila orang yang kena apendiks  dia akan pusing-pusingkan badan atas katil kerana bila dia ubah posisi, rasa sakit itu akan berkurangan. [aku setuju]

Rawatan apendiks adalah dengan membuang apendiks  melalui pembedahan sama ada ia sekadar radang yang menyakitkan atau sudah pecah.
.
.
masih tertanya-tanya
.
.
berpenyakit appendiks ke aku?
.
selama ini yang aku anggap gastrik tu, sebenarnya appendiks ke?
.
.

Sabda Rasulullah bermaksud:

"Sesungguhnya, mengerang orang yang sakit itu umpama tasbih, jeritan dan tidurnya adalah ibadah, nafasnya sedekah dan berbalik-balik ke kiri dan kanan itu adalah memerangi musuh, iaitu sama pahalanya.."

2 di lubuk hati kamu:

Black Moon said... Reply To This Comment

tu laaaa... makan tak nak jaga, kan dah kena balik penyakit tuuu.. boleh jd kenser tau... wanita bahagian perut kena jaga elok untuk masa hadapan juga

miz marikh said... Reply To This Comment

jaga laaa..=/ tapi, tak tahu lah, ade la yg silapnye kot...ye, en.black moon..tq untuk peringatan itu..=)

Post a Comment

dlm hati korang?