Wednesday, August 29, 2012

bila

bismillahirrahmanirrahim...
.
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful
.
.
.
dua tiga hari ni, asyik hujan je kan
.
semalam kebetulan terbaca diari sufi, boleh ler berkongsi sikit isi dalamnya, ye.
.
terkadang mulut terkunci rapat, tapi hati ini bercoleteh bersungut bagai..astaghfirullah, minta dijauhkan
.
.
 . 
 love.love.love
.
.
" bila bunyi guruh, aku mula bersungut...
kenapalah ada guruh? gerun hatiku. "
.
 " bila hari hujan, aku terus mengeluh...
kenapalah hujan? basahlah perjalananku. "
.
" bila berlaku banjir, aku akan tetap resah..
kenapalah ada banjir? hanyutlah harta aku. "
sebaliknya aku lupa tentang mereka...
.
 " bila bunyi guruh, petani mula bersyukur...
tanda akan turunlah juhan 
menuruni bumi yang bagai padang terkukur. "
 .
" bila hari hujan, petani terus bertafakur...
tandanya akan segarlah tanaman di kebun dan 
padi di sawah akan tumbuh subur. "
.
" bila berlaku banjir, petani akan tetap akur...
tanda ujian dari Allah, agar tidak malas dan tidak lewa tidur. "
.
" pada mereka semuanya pasti ada hikmah..
walaupun tak nampak dek mata, tak terbaca dek lidah. "
.
.
.
rain
.
.
.

 

10 di lubuk hati kamu:

Telor Power said... Reply To This Comment

nais enrti...suka dgn makna yg disampaikan

Titisan Hujan said... Reply To This Comment

i love hujan

dat y my name titisan hujan

HeNRieTTa JoSe said... Reply To This Comment

love the poem....i love rain when i wanna be alone....

cik marikh said... Reply To This Comment

telor power: terima kasih, kongsi2..=)

t.hujan : haii, iluv hujan too...hehehee

ritta jose : i iknow y, bcoz awak tak mau sesape nmpk awk nanges, kan..huhuuu T__T

Shawn Razaleigh said... Reply To This Comment

cintakan hujan buang payung biar kuyup
cintakan angin buka jendela biar segar
syukur

cik marikh said... Reply To This Comment

shawn : =)

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

Tapi kalau berpayung didalam rumah, tidak gunanya... huhuhuh... bak kata orang2 lama, tak baik buka payung dalam rumah, sebab berita x elok akan mendatang... gagagagaga... tak tahu la ade kebenaranya ke tak...

SELAMAT HARI RAYA :)

cik marikh said... Reply To This Comment

arjuna: versi sini pulak, bak kata orang dolu2, tak elok bukak payong dlm rumah, nnti ular masuk...(mcm tak logik pon ade) =p

! Arjunakirana ! said... Reply To This Comment

gagagaga... banyak versi la pulak... entah laaaa.. tapi zaman sekarang buat tak tau jeee.. gagagagaga...

cik marikh said... Reply To This Comment

arjuna: elok le tu, buat tak tahu..
kang ambil tahu, lain pulak ceritanya, sonseng sudehhh..
tapi jgn pulak semua kata2 orng dolu2 kita buat2 tak tahu, kadang2 tu ada jugak kebenarannya...=)

Post a Comment

dlm hati korang?