Tuesday, January 18, 2011

kenapa ya?

Kenapa ya?
Masa sekolah mak tak bagi keluar jalan2 dengan kawan2?
.
Kenapa ya?
Emak tak bagi keluar malam? Kalau keluar siang balik mesti sebelum malam.
.
Kenapa ya?
Emak selalu tanya siapa yang telefon, mesej dengan siapa?
.
Kenapa ya?
Emak selalu bising. Semua tak boleh.
.
Kenapa ya?
Kakak pesan kalau keluar atau balik lambat, bagitahu mak kat mana.
.
Telefon mak. Mesti kena bagitau ker? Sebelum keluarkan dah bagitahu.
.
Kenapa ya?
Apa aku buat, semua salah? Apa yang betul? Takkan nak berkawan pun tak boleh?
.
Masa sekolah, umur remaja, cepat terpengaruh dengan rakan-rakan.
.
.
Fikiran singkat, cepat memberontak. Mak tak nak anak2 mak tepesong akhlak.
.
Emak tak bagi keluar malam sebab 1 keluarga ada kat rumah.
.
.
Kan bagus duduk rumah, boleh borak2, gelak ketawa, gaduh2 ngan adik beradik.
.
.
Masa tu je kita dapat berkumpul hari2.
.
.
Emak tanya siapa telefon, dengan siapa mesej sebab, mak pun nak kenal dengan kawan2 anak2 mak.
.
.
Senang hati mak kalau anak2 mak nak kuar dengan kawan2.
.
Mak bising bukan bising kosong.
.
Cuba fikir apa yang mak bisingkan.
.
Cuba fikir apa yang mak cakapkan.
 .
.
Bukan pekakkan telinga.
.
Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
.
Kakak pesan macam tu sebab, tak sampai hati tengok muka risau mak.
 .
Keluar masuk bilik tengok anak mak dah balik ke belum.
.
.
Sampai hati ke buat hati mak tak tentu arah kenangkan anak tak balik, tak ada berita?
.
Fikir balik apa yang mak cakapkan.
.
Fikir dalam2

.
Semua terpelajar.
.
Semua pandai fikir.
.
.
Semua dapat bezakan apa yang betul, apa yang tak betul.
.
Berkawan tak salah tapi biarlah mengikut syariat.
.
.
Berkawan tak salah tapi biarlah ada prinsip sendiri.
.
Jangan tercabar dengan kawan sampai melanggar hukum agama.
.
.
Kerana nak jaga hati kawan, hati emak sendiri terguris. Perlukah?
.
.
.

-KEREDHAAN ALLAH BERGANTUNG KEPADA KEREDHAAN IBUBAPA-


nota drumstick: bila kakak ku membebel pada kami, lalu diluahkan dalam blog...ngehngehh...citer dolu-dolu

6 di lubuk hati kamu:

Black Moon said... Reply To This Comment

betul sama sekali.. ape yg mak kata itu jgn di lawan mesti ada sebabnye.. sayangngilah mak anda sebelum dia tiada... oh mak LOVE YOU SO MUCH

MIZ MARIKH said... Reply To This Comment

sayang mak saya juga!!! ----<@

Black Moon said... Reply To This Comment

huhuhuh

MIZ MARIKH said... Reply To This Comment

la tahzan, bulan hitam...

Black Moon said... Reply To This Comment

oit oit.. pa hang kata kat aku tahzan.. choiiiyy..

miz marikh said... Reply To This Comment

mne da kata, tulis ja la...ngeee
don't angry2 la, tak baik utk ksihatan...=p

Post a Comment

dlm hati korang?